Generelt:
Dippy selger kun til adresser lokalisert på det som juridisk blir omtalt som fastlands-Norge. Det vil si at Dippy ikke leverer til adresser på Jan Mayen eller Svalbard, og for å være 100% korrekt, så juristene også er fornøyd, heller ikke til Bouvetøya, Peter 1. Øy og Dronning Maud Land i Antarktis. Dippy leverer heller ikke til kunder med leveringsadresse i andre land enn Norge.
Dippy leverer inn bestillinger alle dager mandag til fredag. Unntak er helligdager som faller på disse dagene, inkludert onsdag før Påske, da transportørene ikke henter opp pakker disse dagene
Normalt pakker Dippy alle bestillinger mottatt innen klokka 20.00 samme dag søndag til torsdag. Bestillinger mottatt etter klokka 20.00 på torsdag og frem til søndag vil bli overlevert transportør på mandag.
Det er ikke mulig å hente bestillinger på Dippy's lager.
Transportører:
Dippy benytter Postnord og Bring (Posten) og i noen få tilfeller HeltHjem. I noen tilfeller ved mottatte bestillinger fra nærområdet til Dippy's lager, kjøres bestillingen direkte med egen varebil. Leveransetidspunkt blir da avtalt med kunde på SMS før utkjøring. (som oftest er kapasiteten til utkjøring på kveldstid eller i helgene)
Alle pakker sendes med pakkesporing. Link til pakkesporing kommer i mailen Dippy sender ut så fort bestillingen er pakket. Det er når du kommer til kassen i nettbutikken mulig å velge mellom tre fraktalternativ: "Standard (Pakkeautomat)", "Standard (Uten pakkeautomat)", "Samle opp" og "Forhåndsbestilling". Mer påfyllende informasjon om disse alternativene under:
Standard (Pakkeautomat):
Dippy benytter den transportøren som er rimeligst på den vekt, volum og adresse som gjelder for din pakke, med noen få unntak blir fordelingen slik:
Under 1 kilo:
Sendes med Bring (Posten) om det er en pakke med totalvekt under en kilo, og målene 35x25x12 cm. den leveres da normalt i din postkasse. Dippy.no anser seg ikke som erstatningspliktig om noen uvedkommende tar pakken fra din postkasse før du får hentet den, eller Posten/Bring klarer å levere pakken i feil postkasse, dette må da tas med kundeservice hos Posten. Dippy erstatter kun slike pakker dersom den forsvinner før Posten har registrert den som levert i postkasse på pakkesporingen.
Generelt tips er å ha en postkasse som er godt merket med navn på alle personer bosatt på din adresse, og med godkjent størrelse for å ta imot småpakker med mål opptil 35x25x12cm og som også blir tømt regelmessig og derfor ikke er så full at pakken ikke får plass, og heller ikke ha postkasse med brevsprekk og/eller hengelås. Da vil pakken som oftest bli levert i en hvit pose på utsiden og er lettere å se for de som eventuelt er villig til å stjele slike leveranser. Handler du en del på nett, og har mulighet til det, kan ett tips være å investere i en postkasse som kan ta imot flere småpakker, og som har en klaff innebygd under luken, slik at uvedkommende ikke enkelt klarer å plukke pakken opp igjen.
Noen bestillinger under 35x25x12 cm blir sendt med Postnord eller eller HeltHjem, grunnlaget er Bring sitt system med å prise etter antall soner pakken skal passere.
Pakker over 1 kilo:
Bestillinger med vekt over 1 kilo og/eller større volum enn 35x25x12 cm. Det vil nesten alltid bli benyttet Postnord til dette. Bring har dessverre svært dårlige pris på fraktavtaler til mindre nettbutikker som Dippy. Postnord benytter også mer og mer pakkeautomater, fordelen for deg som kunde er at disse stort sett er tilgjengelige døgnet rundt, og det ikke lengre er behov for å stå i kø på utleveringssted. Pakkeautomater krever derimot at mottaker av pakken laster ned Postnord sin app, ellers får man ikke ut pakkene. Har du ikke en mobiltelefon der det er mulig å laste ned app'er, og/eller ikke Bank-ID som kreves for aktivisere app'en første gang, anbefales det å velge Posten/Bring eller Standard uten pakkepost som transportør i kassen. Dippy har ikke tilgang til å bestemme hvilket utleveringssted /automat som pakken skal hentes, det kommer automatisk opp den som er nærmest din adresse.
Stort volum og lav vekt på forsendelsen:
Bring og Postnord beregner fraktprisen for bedrift kunder basert på en kombinasjon av vekt og volum på pakken (lengde x bredde x høyde) dette blir kalt volumvekt, dersom pakken har uvanlig høyt volum, men ikke tilsvarende vekt, f.eks en eske på 58x38x38 cm men som veier under 10 kilo, blir pakken oftest sendt med Posten. Det er stort sett bestillinger på en del større produkter i Disney, actionfigurer og Spill som oppnår dette, bøker og tegneserier har for stor egenvekt til at det blir aktuelt.
Har du postboks adresse og ikke er villig til, eller har mulighet til å oppgi din gateadresse som leveringssted, må du velge Posten/Bring som fraktalternativ. Postbokser er Postens eiendom og de tillater ikke andre transportører å leverer pakker til postboksadresser.
Standard (Uten pakkeautomat)
I prinsippet samme som over, men det vil ikke bli sendt pakker til en pakkeautomat, kun til postkasse eller utleveringssted. Benytt dette alternativet dersom du ikke har mulighet til å laste ned appen for å benytte deg av pakkeautomat, eller har lang reisevei til nærmeste automat.
Posten/Bring
Dippy benytter Posten/Bring uansett vekt, volum og adresse. Pakker under 1 kilo blir levert som nevnt i kategorien over, direkte til postkasse, alle andre pakker til ett av Postens/Bring hentesteder. (Post-I-Butikk) Dippy har ingen kontroll på om Posten/Bring velger å sende en pakke til en pakkeboks.
Samle opp
Dine bestillinger lagres hos Dippy frem til du har oppnådd kjøpte artikler med en verdi av over 1.200,- da sendes de fraktfritt. Dette kan være praktisk spesielt for bok/tegneserie samlere da man kan bestille ett mindre antall objekter og slippe betale frakt hver gang.
"Samle opp" må anses som en tjeneste Dippy tilbyr for at kundene skal ha mulighet til å spare penger på fraktkostnader. Normalt er denne tjenesten gratis, selv om den medfører en del ekstra arbeid og tap av lagerplass som kunne vært brukt til salgsvarer. Unntak fra gratis konseptet er beskrevet under:
Det er ett gebyr på 5,- for denne tjenesten på bestillinger under 25,- grunnen er at ett par av bankene og finansieringsselskapene bak betalingsløsningene i nettbutikken har ett fast minstegebyr for alle transaksjoner, og på bestillinger på så små beløp, utgjør dette en høy andel av kjøpesummen som blir trukket før Dippy mottar innbetalingen fra bestillingen. For å sette det på spissen, dersom en kunde uten dette gebyret sender inn 60 bestillinger på en bok/tegneserie til 20,- og dermed når grensen for gratis frakt, går omtrent hele den innbetalte summen bort til gebyrer og fraktkostnader for Dippy.
Ønskes varene tilsendt før du har nådd grensen på 1.200,- så send oss en melding, så blir det sendt så fort Dippy har mottatt kostnaden for frakt. Dersom du oppretter en bestilling der du har valgt ett av de andre fraktalternativene og har betalt frakt, eller på den bestillingen oppnår grensen til gratis frakt. så må du skrive i kommentarfeltet når du kommer til kassen, at du ønsker lagrede varer sendt sammen med denne bestillingen. Dippy har ikke mulighet til å kryssjekke alle bestillinger som blir mottatt, om vedkommende kunde har noe liggende på lageret fra tidligere "samle opp" bestillinger. Dette lageret må styres manuelt, da dette er en uvanlig tjeneste som de færreste nettbutikker tilbyr, og derfor har ikke datasystemet som drifter Dippy's nettbutikk en funksjon til å styre slikt automatisk.
Om kunden ønsker å avbryte lagringen og få refundert sin innbetalinger, vil det bli trukket 30,- i lagerleie pr. påbegynt måned beregnet ut fra den bestillingen som har ligget lagret hos Dippy.no lengst. Kostnaden for lagerleie er begrenset opp til varenes verdi
Maks lagringstid er 1 år (365 dager) etter det, vil vi sende deg en mail eller SMS og be deg betale frakt kostnaden for det som er lagret opp, slik at vi kan sende det til deg. Får vi ikke respons på denne henvendelsen eller purringen som blir sendt noen dager senere, vil artiklene som er lagret bli lagt ut til salg i nettbutikken på nytt. Kjøpesummen blir refundert, minus lagerleie omtalt i forrige punkt. Kostnaden for lagerleie er begrenset opp til varene verdi.
Skulle produktene du har lagret hos Dippy, gå tapt, vil kjøpesummen bli refundert + 50% blir gitt i form av en rabattkode i nettbutikken. Det vil si er det tapt produkter for 500,- får du refundert 500,- via Vipps eller bankoverføring, pluss at du får en rabattkode som gir 250,- i avslag på din neste bestilling. Denne ekstra erstatningen utgår dersom varene forsvinner undrer frakt, da dekkes kun varens verdi og eventuelle innbetalte fraktkostander.
Om produkter du har kjøpt, komme på tilbud eller annen kampanje som gir lavere pris enn hva du betalte, mens produktet ligger lagret hos Dippy, gir dette ingen rett til avslag i innbetalt kjøpesum. Produktene du har liggende på vårt lager er betalt, og er å anse som din eiendom. Dippy kan ikke gi avslag på produkter som allerede er kjøpt og betalt innen en tilbudskampanje starter. Ber sterkt om forståelse for dette. Vi vil selvsagt heller ikke forlange ekstra innbetaling dersom varen blir dyrere i lagringsperioden.
Dippy forbeholder seg retten til å sende produktene du har lagret uten ekstra kostnad for deg, innen den fastsatte grensen på 1200,- for gratis frakt er oppnådd.
Når varene sendes er det adresseinformasjon i din siste bestilling som benyttes.
Forhåndsbestilling
Denne kan du benytte dersom du ønsker å bestille en vare som er på forhåndsbestilling, og ikke samtidig bestiller noe annet som kan leveres med en gang. Frakten kan da betales når varen ankommer Dippy's lager, og restsummen på artikkelen skal betales.
*************************************************************************************************************************
Uavhentede pakker
Hvis en tilsendt pakke ikke blir hentet på utleveringssted innen hentefrist oppgitt av transportør, og pakken returnert til Dippy, vil den reelle frakt kostanden x2 bli trukket fra kjøpesummen for produktene i pakken før refusjon. Dippy blir belastet av transportør for frakt på returer også. Reelle fraktkostnaden er sjelden det samme som gebyret Dippy tar for frakt, men som oftest høyere. Dersom kunden ønsker å få tilsendt pakken på nytt, vil det ikke bli krevd mer enn kostanden for å sende pakken på nytt. Vet du at du ikke har mulighet til å hente pakken innen hentefrist på grunn av ferie, arbeidsreise eller lignende, så skriv i kommentarfeltet når du legger inn din bestilling, når du har mulighet til å hente pakker så venter vi med å sende pakken til ett par dager før denne datoen
Retur/ feil leveringer
Hvis du har mottatt en bestilling, og du ønsker å returnere dette, kan du etter å ha varslet kundeservice om dette via melding (Facebook, mail, eller kontaktskjema i nettbutikken) For dette gjelder vilkårene i kjøpsloven. Kostnaden for retur må dekkes av kjøper, Kjøpsprisen på varen blir refundert så fort vi har mottatt varen.
Har du mottatt feil vare, eller mangler det varer, så send en melding å vi vil rette opp dette. Korrekt varen sendes uten ekstra kostnad.
Savnet pakker
Pakker som forsvinner mellom innlevering av Dippy og ditt hentested/postkasse blir erstattet av Dippy, eller sendes på nytt dersom dette er mulig, minimum krav er at det ikke har vært noen bevegelse på pakkesporingen på 2 uker, da det av erfaring skjer at de dukker opp igjen etter noen dager. (gjenglemt tralle, feilsortering eller lignende)
Anmeldelser på Trustpilot eller tilsvarende sider
Ber pent om at det ikke legges ut dårlige vurderinger av Dippy basert på negative opplevelser med transportør. Dippy har null kontroll over pakkene så fort de er overlevert til transportør. Så om pakken av en eller annen grunn tar lang tid fra den er innlevert av Dippy og til den er fremme, eller pakken havner på ett utleveringssted utenom det ønskelige, er dette ting Dippy ikke har mulighet til å påvirke. Det settes stor pris på om det ikke gis dårlig vurderinger på dette grunnlag. Gi i så fall din negative vurdering på siden til den aktuelle transportøren.
Torgeir
Dippy.no
Sist oppdatert 05.08.2024